Fadhilat Surah Al Insan

Fadhilat Surah Al Insan - Pada kesempatan yang sama berkah ini, penulis akan membagikan kepada anda informasi dan artikel yang sangat bermanfaat buat anda semua. Untuk lebih jelas dan lengkapnya, langsung saja anda menyimak artikel di bawah ini :
Fadhilat Surah Al Insan
Fadhilat Surah Al Insan

Di dalam surah Al Insan banyak mengfokuskan tentang kelebihan memberi. Dalam surah ini juga, Allah menyediakan pilihan buat manusia untuk memilih jalan yang baik atau jalan yang salah. Syukur atau kufur. Kerana manusia, Allah telah kurniakan dengan kelebihan boleh memilih dengan panduan akal dan agama.
 
Bagi yang ingin mendengarkan lantunan ayat suci Al-Quran Surat Al-Insan. Langsung saja anda klik video berikut di bawah ini :


Sabda Rasulullah Saw :

Artinya : "Barangsiapa membaca surah Al-Insan (dengan penuh ikhlas dan khusyu'), maka balasannya ialah syurga Harir"
  1. Surah ini jika dibaca selalu, dapat menenangkan hati dan menguatkan jiwa.
  2. Jika ditulis surah ini, kemudian dihapuskan dengan air yang suci. Berilah air ini kepada mereka yang tidak pandai atau susah untuk membaca, InsyaAllah, dipermudahkan oleh Allah
  3. Surah ini jika ditulis pada kulit kibasy atau binatang-binatang korban yang disembelih pada hariraya korban dengan menggunakan dakwat atau pen orang-orang alim, kemudian dilipat tulisan tersebut dan dititikkan lilin supaya tidak dibasahi air. Bawalah ia kemana saja, insyaAllah menjadi pendinding dari segala bala dan gangguan jin dan manusia.

Khasiat Ayat 1 Surah Al Insan :

Bukankah telah berlalu kepada manusia satu ketika dari masa (yang beredar), sedang ia (masih belum wujud lagi, dan) tidak menjadi sesuatu benda yang disebut-sebut, (maka mengapa kaum musyrik itu mengingkari hari akhirat)? ( Al-Insaan 76:1 )

Khasiat Ayat 2 Surah Al Insan :

Sesungguhnya Kami telah aturkan cara mencipta manusia bermulanya dari air mani yang bercampur (dari pati benih lelaki dan perempuan), serta Kami tetap mengujinya (dengan kewajipan-kewajipan); oleh itu maka Kami jadikan dia berkeadaan mendengar dan melihat. ( Al-Insaan 76:2 )

Catatan : Ayat ini jika dibaca 7 kali setiap lepas solat, InsyaAllah ia akan dikasihi oleh manusia.


Demikianlah informasi dan artikel yang kami bagikan pada kesempatan yang penuh dengan hikmah ini. Semoga bermanfaat dan dengan adanya artikel di atas, anda semakin rajin mengamalkan dan membaca surat atau ayat dalam Al-Quran. Sekian dan terima kasih.

0 Response to "Fadhilat Surah Al Insan"

Post a Comment